”Mycket leverans och lite snack”
LRF:s VD-assistent gick vidare till annat jobb och det blev bråttom att hitta en ersättare. Anna Lundell, som i sin roll som stabschef stöttar högsta ledningen på operativ och strategisk nivå, hade erfarenhet av rekrytering – men inte av en Executive Assistant som nu skulle tillsättas. Hon sökte efter en aktör som var nischad på den här typen av roller och som har ett stort nätverk. Efter lite sökning på Google hittade hon The Pace.
– Jag fick kontakt med Christina Stenbeck som är rekryteringskonsult och vi förstod varandra direkt. Vi hade en konstruktiv dialog. Hon gjorde ett grundligt och seriöst förarbete och gav sig tid att förstå vårt behov som kund, berättar Anna Lundell.
Det var också viktigt att kunna erbjuda en modern roll och rekrytera en EA som är serviceminded, snabb, flexibel och som är väl bevandrad i digitala arbetssätt. Anna Lundell och Christina Stenbeck mejslade tillsammans ut rollbeskrivningen.
– Jag lärde mig hur rollen ser ut idag och fick insikt i hur fort det går på den här marknaden. Det bästa kandidaterna hugger man på en gång och det gjorde jag också, berättar hon.
Hon uppskattade det höga tempot och blev till och med överraskad att processen kunde gå så fort.
– Min erfarenhet av andra aktörer är att rekryteringsprocessen har tagit längre tid. Det är möjligt att jag kommer att bli en tuffare kravställare nu när jag vet hur snabbt det faktiskt kan gå, säger Anna Lundell.
Efter att annonsen gått ut arbetade The Pace på med urval, testgenomgång och intervjuer.
– Jag fick veckorapporter varje fredag så jag hade hela tiden bra inblick i hur processen löpte på.
Det kom in många bra och relevanta ansökningar och The Pace presenterade sedan fyra kandidater.
– Det gjorde mitt val lätt. De sa att de var övertygade om att de här fyra räckte och det gjorde det. Jag intervjuade alla fyra och gick vidare med två till VD. Det var mycket leverans och lite snack, avslutar Anna Lundell.