Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/iStock-1141342361.jpg

Expressrekrytering till Comfort

Comforts mycket erfarna assistent skulle gå i pension, hur skulle de kunna ersätta henne? Personen behöver ha rätt kompetens och inställning för att kunna serva och supportera VD samt organisation på allra bästa sätt. Dessutom gjorde tidsaspekten att en ”vanlig” rekryteringsprocess skulle ta för lång tid.
Case

Ett stort nätverk – nyckeln till framgång

Wise Group består av 13 specialiserade brand varav The Pace är ett. Att ingå i en större koncern som samtidigt arbetar specialiserat ser vi som en styrka, säger Helena Albinsson Affärsområdeschef på The Pace. Det skapar synergier mellan bolagen så att vi på bästa sätt kan hjälpa våra kunder, konsulter och kandidater. I det här fallet har vårt systerbolag K2search en mycket god relation med Comfort-kedjan AB.  När de nu var i behov av en relationsskapande VD-assistent förmedlade vårt systerföretag kontakten vidare till oss på The Pace då vi är specialiserade på roller inom Business Administration och har ett stort nätverk av just Executive Assistants.

Helena berättar vidare om processen – Comfort var i behov av att rekrytera men hade inte möjlighet att vänta in en sedvanlig rekryteringsprocess. Därför valde vi att designa för kunden, en så kallad Expressrekrytering.  Expressrekrytering innebär att vi arbetar på liknande sätt som vi gör när vi tillsätter konsultuppdrag, det vill säga att vi jobbar med löpande urval från annonsen samt lägger stor vikt vid att söka efter kandidater i våra upparbetade nätverk. På det här sättet kortar vi ner processen och presenterar intressanta profiler för kunden inom 1-3 veckor. En förutsättning för att denna process ska fungera är att vi har en nära kontakt och proaktiv dialog med våra kandidater samt att vi förstår de utmaningar som man kan möta i rollen.

Inom två veckor presenterade vi tre toppkandidater som kunden träffade för intervju varav två gick vidare till ytterligare en kundintervju. På slutkandidaten genomförde vi en gedigen referenstagning. Under hela processen har vi haft en kontinuerlig och konsultativ dialog med kunden. Såklart slutar vi inte att ha kontakt när den utrekryterade personen väl är på plats utan vi ser fram emot att ha en fortsatt dialog framöver med både beställare och kandidat, avslutar Helena.

Förtroende från kunden är viktigt

Utmaningen i denna process var att den nuvarande assistenten hade detaljkunskap kring det mesta. Hon hade varit där i många år och kunde bolaget utan och innan. Hon var verkligen spindeln i nätet –  Hanterade VD:s kalender, bokade resor, fixade med utlägg och reseräkningar, skrev protokoll m.m, berättar Stephanie Grammenidis Konsultchef på The Pace.

Comfort gav oss ett stort förtroende och litade på vår profession. Vi samarbetade rakt igenom processen, vi var konsultativa och de var lyhörda och gav snabb återkoppling. Det var en härlig rekryteringsprocess!

Om Comfort

Comfort är en kedja med 130 medlemsföretag, drygt 1 800 certifierade montörer och 68 butiker. Vi erbjuder företag och privatpersoner kvalitativa helhetslösningar – allt från material och installation till service och underhåll –inom värme och vatten.

Vi är återförsäljare och leverantörer av branschens bästa och största varumärken. Våra butiker är också utställningslokaler fulla av badrumsmiljöer, dit våra kunder, och kunders kunder, välkomnas för att inspireras.